راه‌نجات

علم‌حقیقی‌مثل‌آب‌چشمه‌دل‌‌وروح‌انسان‌رازنده‌وشاداب‌میسازد،وراه‌نجات‌انسان‌از‌تاریکی‌جهل‌دست‌یابی‌به‌چشمه‌آب‌حیات‌است.

راه‌نجات

علم‌حقیقی‌مثل‌آب‌چشمه‌دل‌‌وروح‌انسان‌رازنده‌وشاداب‌میسازد،وراه‌نجات‌انسان‌از‌تاریکی‌جهل‌دست‌یابی‌به‌چشمه‌آب‌حیات‌است.

پیام های کوتاه

۷ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

ابو بصیر به امام باقر علیه السلام عرض می کند که امسال چقدر حاجی زیاد است وسر وصدا هم زیاد است.امام فرمودند:بل ما اکثر الضجیج واقل الحجیج.

یعنی چه قدر سر وصدا زیاد است ولی حاجی کم است.

بعد امام دست روی چشمان ابو بصیر کشیدند وابو بصیر نگاه کردند ودیدندکه اکثر مردم به شکل میمون وخوک هستند .ومومن در بین آنان مثل یک ستاره ای درخشان در شب تاریک است.

 

ابو بصیر به امام می گوید:بله راست گفتی،سر وصدا زیاد است و حج گزار واقعی کم است.بعد حضرت دعا کردند ودوباره ابو بصیر به شکل اول (نابینا )برگشت.

امام علیه السلام فرمودند:اینکه دوباره به شکل اول یعنی نابینا بر گشتی نه بخاطر این است که ما برتو بخیل هستیم.وخدا هم بر تو ظلم نکرده است

بلکه این نابینایی تو چیزی است که خدا برای تو انتخاب کرده است.واینکه اگر بخواهیم برای تو که دعا کنیم وتو بینا شوی برای ما کاری ندارد.ولکن ما می ترسیم که مردم توان فهم ودرک این امور واین معجزات را نداشته باشند .ودر گمراهی قرار بگیرند.و فضل ولطف خدا را بر خود فراموش کرده وبه جای اینکه خدا را رب و پروردگار خود بدانند ،ما ائمه را خدابدانند.در حالیکه ما بند گان خدا هستیم وما هم خدا را عبادت می کنیم.و ما تسلیم امر خدا هستیم.

  • ابوالفضل زارعی‌محمودآبادی
  • ۰
  • ۰

صورت ظاهر تاسیرت باطن

اعمالی که ما انجام می دهیم یک ظاهری دارد ،مثل ظاهر نماز که دارای رکوع ،سجده،....است .ویک واقعیت حقیقی وباطنی دارد که در دنیا با چشم ظاهری قابل مشاهده نیست.مگر برای برخی از اولیاء الهی که گاهی می توانند باطن اشخاص وباطن اعمال را ببینند.

 

در روز قیامت باطن اعمال هر کسی مشخص شده وبه صورتهای خوب یا بد ظاهر می شود.که این را به اصطلاح تجسم اعمال گویند.

 

ما در این دنیا با انجام کار های خوب یا بد باطن خود را می سازیم.اگر در دنیا کسی اهل شهوات یا غضب یا حرص وطمع باشد باطن او شبیه حیواناتی می گردد که این خصوصیات در آنها غلبه دارد.در واقع در همین دنیا نیز باطن شخص طمع کار یا شهوت ران به شکل یک حیوان است. ولی ستاریت خدا

مانع از این می شود که باطن افراد مشخص شود.

 

ولی در روز قیامت که(تبلی السرائر )است .یعنی حقایق وبواطن افراد نمایان می شود.آنوقت معلوم می شود که در دنیا برای خود چه کشت کرده ایم وچه اعمالی را برای خود ذخیره کرده ایم.

  • ابوالفضل زارعی‌محمودآبادی
  • ۰
  • ۰

هفت یار خالص

وقتی طبق وصیت حضرت زهرا علیها السلام ایشان را شبانه غسل داده وکفن نموده ،7 نفر بر بدن ایشان نماز گزاردند.

آن 7 نفر عبارتند از:ابوذر-سلمان-مقداد- عمار-حذیفه-عبدالله ابن مسعود-علی علیه السلام

قال علی علیه السلام:.....وانا إمامهم و هم الذین شَهدوا الصلاة علی فاطمة علیها السلام.

  • ابوالفضل زارعی‌محمودآبادی
  • ۰
  • ۰

عاقبت‌به‌خیری

دد‌آیه‌۱۱۳‌تا‌۱۲۵‌سوره‌اعراف‌پیرامون‌ساحران‌وغلبه‌حضرت‌مو‌سی‌علیه‌السلام‌بر‌ایشان‌وسرانجام‌آن‌ساحران‌به‌حضرت‌موسی‌ایمان‌آورده‌وعاقبت‌به‌خیر‌شدند.ولذا‌باید‌

امید‌وار‌بود‌ودچار‌یاس‌ونا‌امیدی‌نشد.

  • ابوالفضل زارعی‌محمودآبادی
  • ۰
  • ۰

نصیحت‌وحق‌گویی

یکی‌از‌خصوصیاتی‌که‌درآیه‌۹۳‌اعراف‌درمورد‌حضرت‌شعیب‌علیه‌السلام‌به‌آن‌اشاره‌‌کرده

نصیحت‌وخیر‌‌خواهی‌او‌برای‌امت‌خود‌می‌باشد.ولکن‌در‌آیات‌دیگر‌به‌این‌مطلب‌اشاره‌کرده‌که‌برخی‌از‌آنان‌نصیحت‌کننده‌را‌دوست‌نمی‌دارند.

در‌آیه‌۱۰۵‌،اعراف‌‌سخن‌از‌حق‌گویی‌است‌که‌انسان‌چنین‌شجاعتی‌را‌داشته‌باشد‌که‌در‌دو‌راهی‌‌بین‌حق‌وباطل‌بتواند‌حق‌را‌انتخاب‌کند‌وحق‌را‌بگوید.ویا‌در‌انتخاب‌شخصی‌مثل‌رئس‌جمهور‌بر‌مدار‌حق‌‌حرکت‌کند‌.نه‌بدر‌هوی‌وهوس.

  • ابوالفضل زارعی‌محمودآبادی
  • ۱
  • ۰

سقط‌جنین

تدبر‌در‌قرآندر‌برخی‌از‌آیات‌کشتن‌اولاد‌‌‌را‌کار‌زشت‌وناپسند‌شمرده‌شده‌است.

  • ابوالفضل زارعی‌محمودآبادی
  • ۰
  • ۰

تدبر‌در‌قرآن

تدبر‌به‌معنای‌دقت‌کردن،فکر‌کردن‌در‌معنی‌ومفاهیم‌قرآن‌است.بجوری‌که‌انسان‌بتواند‌

نکات‌زیادی‌از‌آن‌آیه‌بدست‌آورد،ودر‌مرحله‌بعد‌از‌آن‌نکات‌در‌زندگی‌خود‌‌استفاده‌کند.

مشتقات‌ماده‌تدبر‌در‌برخی‌از‌آیات‌قرآن‌آمده‌است.تدبر‌در‌قرآن

  • ابوالفضل زارعی‌محمودآبادی