راه‌نجات

علم‌حقیقی‌مثل‌آب‌چشمه‌دل‌‌وروح‌انسان‌رازنده‌وشاداب‌میسازد،وراه‌نجات‌انسان‌از‌تاریکی‌جهل‌دست‌یابی‌به‌چشمه‌آب‌حیات‌است.

راه‌نجات

علم‌حقیقی‌مثل‌آب‌چشمه‌دل‌‌وروح‌انسان‌رازنده‌وشاداب‌میسازد،وراه‌نجات‌انسان‌از‌تاریکی‌جهل‌دست‌یابی‌به‌چشمه‌آب‌حیات‌است.

پیام های کوتاه

۲۶ مطلب در دی ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

وقتی‌آن‌حضرت‌اموال‌بیت‌المال‌را‌بین‌مردم‌تقسیم‌میکرد،امر‌میکرد‌‌که‌ته‌آنرا‌آب‌وجارو‌

کنند،ومی‌فرمود؛یا‌صفراءُ‌غُرّی‌غیری،یا‌بَیضاءُ‌غُرّی‌غیری،(یعنی‌ای‌طلای‌زرد‌رنگ‌وای‌نقره‌سفید‌غیر‌مرا‌گول‌بزنید.

  • ابوالفضل زارعی‌محمودآبادی
  • ۰
  • ۰

روزی‌رسول‌خدا‌صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم‌به‌مجنونی‌عبور‌کرد،بعد‌سوال‌کردند‌که‌اوراچه‌

شده؟جواب‌دادند‌‌که‌او‌مجنون‌است.حضرت‌فرمودند،بلکه‌او‌بیمار‌است،ومجنون‌واقعی‌کسی

است‌که‌دنیا‌رابر‌آخرت‌ترجیح‌دهد.(مَن‌آثَرَ‌الدنیا‌علی‌الآخره).

  • ابوالفضل زارعی‌محمودآبادی
  • ۰
  • ۰

۱.جن‌مومن‌که‌گاهی‌به‌کمک‌انسانها‌هم‌می‌آید،وشیطان‌نامیده‌نمی‌شود.

۲.جن‌کافر،‌که‌گاهی‌انسانهارا‌اذیت‌میکند،که‌به‌این‌قسم‌از‌اجنه‌شیطان‌گفته‌میشود.و

ابلیس‌هم‌از‌همین‌جنس‌است،ونقل‌شده‌که‌اگر‌کسی‌در‌خرابه‌یا‌در‌بیابانی‌احساس‌ترس

کرد،ویا‌از‌اجنه‌ترسید،اذان‌بگوید،واین‌دعارا‌بخواند:سبحان‌‌الذی‌جعل‌فی‌السماء‌نجوما

ورجوماً‌للشیاطین.......

واگر‌این‌جن‌کافر‌که‌به‌او‌شیطان‌گفته‌می‌شود،بسیار‌اذیت‌کننده‌وفریب‌دهنده‌باشد‌به‌او

مارد‌گفته‌می‌شود.

واگر‌این‌اجنه‌دارای‌قوه‌وقدرت‌زیادی‌باشند،به‌آنها‌عفریت‌گفته‌می‌شود،مانند‌جریان‌

آوردن‌تخت‌‌ملکه‌سبا‌که‌بلقیس‌بود‌که‌در‌ابتداء‌این‌عفریت‌می‌خواست‌آن‌تخت‌را‌بیاورد،

ولکن‌‌سر‌انجام‌این‌ماموریت‌به‌عاصف‌بن‌بر‌خیاء‌سپرده‌شد‌واو‌آن‌تخت‌را‌در‌کمتر‌از‌یک‌

چشم‌بهم‌زدن‌به‌نزد‌حضرت‌سلیمان‌حاضر‌کرد.

  • ابوالفضل زارعی‌محمودآبادی
  • ۰
  • ۰

در‌آیه‌اول:قل‌هوالله‌احد_توحید‌ذاتی

درآیه‌دوم:الله‌الصمد_توحید‌افعالی،یعنی‌خدا‌آن‌بزرگ‌وسیدی‌است‌که‌همگان‌در‌همه‌

امورات‌ودر‌همه‌کارها‌به‌قصد‌وتوجه‌می‌کنند.(الصمد:السید‌المصمود‌الیه).

درآیه‌سوم‌وچهارم:نفی‌صفات‌زائد‌ونفی‌صفات‌سلبیه‌می‌کند.

  • ابوالفضل زارعی‌محمودآبادی
  • ۰
  • ۰

اسم‌او‌جویبر‌است‌واز اهل یمامه‌بود و اسلام آورد‌(وحسن‌اسلامُهُ). و در تاریخ نقل شده است که مرد قد کوتاهی بود ،و در عین حال فقیر و برهنه و از قبیله های سودان بود.

پیامبر اکرم صلوات الله علیه به‌او جای داد و  نسبت به او ترحم می کرد و برای او غذا می برد، روزی پیامبر اکرم به جویبر فرمود؛ چه خوب است که ازدواج کنی تا بتوانی نیروی شهوت خود را حفظ کنی و به واسطه ازدواج با‌آن‌زن‌،توراهم بر امور دنیا کمک‌کند‌ و هم در‌امور‌آخرت‌تورا‌کمک‌کند،او‌گفت، ای رسول خدا چه کسی رغبت می کند به من و حاضر است به من زن بدهد در حالی که من نه حسبی دارم نه نسبی‌و‌نه مال و نه‌جمال‌وزیبایی، پیامبر اکرم فرمودند ،ای جویبر همانا خدای متعال به واسطه اسلام کسانی را که در جاهلیت شریف بودند و خود را با شرافت حساب می‌کردند و در جاهلیت خود‌راشریف حساب می کردند آنها را پایین آورد و به واسطه اسلام کسانی که در جاهلیت پست و پایین بودند،آنها را شرافت داد و بالا آورد و پیامبر به جویبر فرمود؛ که‌هیچ‌کس‌ از مسلمان‌ها بر تو برتری ندارد مگر کسی که با تقوا تر از تو باشد بعد به او فرمود، برو به نزد ابن لبید که او جایگاه بالایی در قبیله خود دارد، و به او بگو من فرستاده پیامبر خدا هستم‌و پیامبر می گوید، که دختر خودت را به نام زلفا به عقد من در بیاور .لبید‌به نزد رسول خدا آمد و به رسول خدا فرمود که ما دختر به هم تراز خود و هم کفوخود از انصار می‌دهیم .

پیامبر اکرم به ابن لبیدفرمود ،که جویبر مومن است و زن مومن هم با او هم کفو محسوب می‌شود مومن کفو مومن هست پس دختر خودت را به ازدواج او در بیاور ،او‌هم دخترش را به عقد جویبر‌در آورد و خودش هم صداق را قبول کرد و همچنین جهاز و جهیزیه دخترش را هم خودش قبول کرد و دخترش را به  سمت جویبر‌ فرستاد ،وقتی که به سمت جویبر‌ آمدند به جویبر گفتند :آیا تو منزلی داری که این اساس‌و جهیزیه و این دختر در آن ساکن شوند ،گفت: نه ،آنها خانه را هم برای او آماده کردند. هم خانه، هم فر،ش هم متاع‌و اساس خانه همه را برای جویبر‌ آماده کردند.

وقتی وارد خانه شد، دید که خانه آماده با همه وسایل در آن آماده است به گوشه خانه رفت و شروع کرد به قرائت قرآن و نماز و رکوع و سجده تا اذان صبح ،شب اول، و همینطور شب دوم و سوم به خاطر شکربه‌درگاه خدا سه شب را عبادت کرد بعد درشب چهارم به نزد زن خود آمد و کنار او بود.

و زمانی که رسول خدا برای غزوه‌ای از مدینه خارج شد ،جویبر هم با پیامبر به سمت آن غزوه‌حرکت کرد و در‌آن‌غزوه به شهادت رسید.

  • ابوالفضل زارعی‌محمودآبادی
  • ۰
  • ۰

اصبغ‌بن‌نباته‌می‌گوید،وقتی‌سلمان‌از‌دنیا‌رفت،ناگهان‌مردی‌را‌سوار‌بر‌استر‌دیدیم‌که‌

خیلی‌غمگین‌بود‌وبه‌نزد‌ما‌آمد،(علی‌علیه‌السلام).آن‌حضرت‌بما‌دستور‌داد‌که‌آب‌بیاورید‌وما

آب‌آوردیم‌وآن‌حضرت‌جنازه‌سلمان‌را‌غسل‌داد،وکفن‌کرد‌ونماز‌بر‌جنازه‌خواندیم‌وجنازه‌

را‌دفن‌کردیم.‌وبعد‌حضرت‌لحد‌قبر‌سلمان‌را‌پوشانید‌،وحضرت‌در‌‌آخر‌کار‌با‌دست‌خود‌بر‌

روی‌قبر‌سلمان‌این‌شعر‌را‌نوشتند،

وَفدتُ‌علی‌الکَریِمِ‌بغیرِزادِِ

من‌الحَسَناتِ‌والقَلبِ‌السَلیِمِ

وحملُ‌الزادِ‌اَقبَحُ‌کُلِّ‌شئِِ

اِذا‌کان‌الوُفُودُ‌علی‌الکَریِمِ

 

 

معنای‌شعر؛وارد‌شدم‌بر‌کریم‌وبخشنده،بدون‌زاد‌وتوشه‌ای‌از‌کارهای‌حسنه‌و‌بدون‌قلب‌سالم‌وپاک،

وحمل‌کردن‌زاد‌وتوشه‌از‌زشترین‌چیزها‌محسوب‌می‌شود،زمانیکه‌وارد‌شدن‌توبر‌شخص

کریم‌وبز‌رگوار‌باشد.

*برخی‌گفته‌اند‌که‌حضرت‌این‌شعر‌را‌بر‌کفن‌سلمان‌نوشتند.

*برخی‌هم‌این‌شعر‌را‌منتسب‌به‌حضرت‌علی‌علیه‌السلام‌می‌دانند.

  • ابوالفضل زارعی‌محمودآبادی
  • ۰
  • ۰

پیامبر‌اکرم‌صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم؛سه‌گروه‌وارد‌بهشت‌نمی‌شوند،۱.کسی‌که‌به‌شراب‌

خواری‌عادت‌دارد،۲.کسی‌که‌اهل‌سحر‌وساحری‌باشد،۳.کسی‌که‌قطع‌رحم‌‌کند.

نکته،اگر‌چنین‌شخصی‌توبه‌کند‌وگذشته‌خود‌را‌جبران‌کند‌خدا‌او‌را‌می‌بخشد‌وبه‌فضل

خدا‌وارد‌بهشت‌خواهد‌شد.

  • ابوالفضل زارعی‌محمودآبادی
  • ۰
  • ۰

امام‌صادق‌علیه‌السلام:لا‌باسَ‌بذکرِ‌اللهِ‌وانتَ‌تَبُولُ‌فانَّ‌ذکراللهِ‌عزَّو‌جلَّ‌حسَنُُ‌علی‌کلِّ‌حالِِ،

فلا‌تَساَم‌من‌ذکرِ‌اللهِ.

ترجمه:اشکالی‌ندارد‌گفتن‌ذکر‌خدا‌حتی‌در‌حال‌دستشویی،چرا‌که‌ذکر‌خدا‌در‌هر‌حالی خوب‌است،‌پس‌انسان‌نباید‌از‌از‌خدا‌خسته‌شود.

 

از جمله مصادیق یاد خدا یاد امام زمان (ع) است .

 

گاهی هم که شده برا ی امام زمان صدقه بدهیم.

 

ذکر استغفرالله ربی واتوب الیه.داروی بسیاری از درد هاست

  • ابوالفضل زارعی‌محمودآبادی
  • ۰
  • ۰

عن‌النبی‌صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم:انَّ‌حلقهَ‌بابِ‌الجنَّهَ‌من‌یاقوته‌حمراء،علی‌صفائحِ‌الذَهَب

فاذادقَّت‌الحلقَهُ‌علی‌الصفحه‌طَنَّت‌‌وقالت:یا‌علیُّ.

ترجمه:پیامبر‌‌اکرم‌‌صلوات‌الله‌علیه‌می‌فرمایند:حلقه‌در‌بهشت‌از‌یاقوت‌سرخ‌است‌بر‌

صفحه‌ای‌از‌طلا‌پس‌زمانی‌که‌آن‌حلقه‌بر‌آن‌صفحه‌نواخته‌شود،‌از‌آن‌صدای‌"یاعلی"بلند‌

می‌شود.

  • ابوالفضل زارعی‌محمودآبادی
  • ۰
  • ۰

در روایات به اعمال و کارهای اشاره شده است که اگر کسی آن را انجام دهد به او ثواب حج و عمره داده می شود .

۱. عبادت و ذکر خدا بعد از نماز صبح تا طلوع آفتاب معادل حج است ۲ .رسول اکرم صلوات الله علیه میفرمایند؛ هرکس نماز مغرب را به جماعت بخواند ثواب حج و عمره مقبوله دارد ۳. امام صادق علیه السلام می فرمایند: هر کس بعد از نماز مغرب مشغول تعقیبات شود بدون اینکه با کسی حرف بزند و چهار رکعت نماز  بخواند ثواب یک حج مقبول در نامه عمل او نوشته می‌شود، ۴.پیامبر اکرم می فرمایند؛  هر فرزند نیکوکاری که به پدر و مادرش به نگاه رحمت نگاه کند در برابر هر نگاه یک حج مقبول برای او نوشته میشود. ۵. امام صادق علیه السلام می فرماید: برآورده کردن نیاز مومن بهتر از هزار حج مقبول و آزاد کردن هزار بنده در راه خدا می باشد.

۶ .رسول خدا میفرماید :دور کردن مومنی را از حرام در نزد خدا معادل و برابر ۷۰ حج قبول میباشد. ۷ .نشستن یک ساعت نزد علما و یادگیری احادیث اهل بیت از عبادت یک ساله که در آن گناهی صورت نگیرد بهتر است، و ثواب دیدار عالم نزد خدا از هفتاد حج و عمره و هفتاد طواف در اطراف خانه خدا بهتر است.و خداوند ۷۰ درجه او را بالا می برد و برای هر حرف ثواب یک حج مقبول‌برای‌او می‌نویسد.

۸. از حضرت علی علیه السلام نقل شده، که هرکس یک مسئله یاد بگیرد به شماره موهای بدنش برای او پاداش حج و عمره نوشته‌میشود،۹. از‌حضرت‌صادق‌نقل‌شده‌که‌،پیامبر اکرم می فرمایند :هر کس قبر های شما ائمه را زیارت کند ثواب هفتادحج بعد از حجت الاسلام به او داده می‌شود و از گناهانش خارج می‌شود تا زمانی که از زیارت شما برگردد، مثل روزی‌است که از مادر متولد شده است،۱۰. امام صادق می‌فرمایند ؛زیارت قبر امام حسین علیه السلام معادل ۲۰ بلکه بهتر از ۲۰‌حج می باشد .۱۱ .‌ابی‌نصر‌بزنطی‌می‌گوید‌،در کتاب امام رضا علیه السلام خواندم که آن حضرت می فرمایند: به شیعیانم ابلاغ کن که زیارت من( یعنی امام رضا علیه السلام) در نزد خداوند متعال معادل هزار حج است‌برای‌کسی‌که‌اورا‌زیارت‌کند‌در‌حالیکه‌عارف‌به‌حق‌او‌باشد. . ۱۲ .هر کس این زیارت مختصر امام حسین را انجام بدهد به این صورت که به سمت راست آسمان و بعد به سمت چپ نگاه کند و آنگاه سر را به سمت آسمان بلند کند و بگوید: السلام علیک یا اباعبدالله السلام علیک و رحمة الله و برکاته ،برای او ثواب یک دیدار نوشته می‌شود و یک دیدار معادل یک حج و یک عمره می باشد. ۱۲.امام صادق‌علیه‌السلام‌، نقل می کند که مردی بیابانگرد به نزد رسول خدا آمد که به او قلیب می‌گفتند گفت، ای رسول خدا من چندین بار آماده حج شدم ولی برایم مقدور نشد پیامبر اکرم فرمودند: ای ‌قلیب، بر تو باد به نماز جمعه که حج فقیران است. ۱۳ .نماز دهه اول ذی‌الحجه، که شخص با ثواب حاجیان‌شریک‌می‌شود.

۱۴. روزه روز عید غدیر خم که معادل ۱۰۰ حج و عمره میباشد. ۱۵ .نگاه به انگشتر در نجف که برای هر نگاهی ثواب یک زیارت اعم از حج یا غیر آن در نامه عمل فرد نوشته می شود.

۱۵. زیارت حضرت علی علیه السلام.۱۶. کسی‌که‌سور‌ه‌حج‌را‌بخواند.برای‌اوثواب‌حج‌وعمره‌نوشته‌می‌شود.

 ۱۷ .اعتکاف در دهه آخر ماه رمضان که معادل دو حج و عمره شمرده شده است.

  • ابوالفضل زارعی‌محمودآبادی