راه‌نجات

علم‌حقیقی‌مثل‌آب‌چشمه‌دل‌‌وروح‌انسان‌رازنده‌وشاداب‌میسازد،وراه‌نجات‌انسان‌از‌تاریکی‌جهل‌دست‌یابی‌به‌چشمه‌آب‌حیات‌است.

راه‌نجات

علم‌حقیقی‌مثل‌آب‌چشمه‌دل‌‌وروح‌انسان‌رازنده‌وشاداب‌میسازد،وراه‌نجات‌انسان‌از‌تاریکی‌جهل‌دست‌یابی‌به‌چشمه‌آب‌حیات‌است.

پیام های کوتاه

۴ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

امام زمان علیه السلام چه حقی بر گردن شیعیان دارد؟

 

1.حق وجود وهستی.چرا که همه موجودات از جمله انسانها به برکت امام زمان آفریده شده اند.در توقیع آنحضرت که در احتجاج آمده حضرت می فرمایند 

 

:نحن صنائعُ ربنا والخَلقُ بَعدُ صنائِعُنا .یعنی ،ائمه علیهم السلام واسطه فیض و وجود اند. مانند فراز دعای ندبه (اینَ السبَبُ المتصلُ بینَ الاَرضِ والسماء ).

2. حق بقاء دردنیا .

اگر امام زمان نمی بود هیچ موجودی در دنیا باقی نمی ماند.

 

امام صادق علیه السلام می فرمایند :قال قلت له :تبقی الارض بغیر امام ؟ قال : لا .یعنی بدون امام زمین باقی نمی ماند .ودر نتیجه هیچ موجودی هم روی آن باقی نمی ماند.

 

3.حق قرابت وخویشاوندی با پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم

 

خداوند در سوره شوری آیه 23 می فرماید: قل لا اَسئَلُکُم علیه أجراً الا المودةَ فی القربی .

 

پیامبر در برابر رسالت وتبلیغ خود اجر ومزدی را نمی خواهد ،مگر اینکه مردم به اهل بیت او مودت ومحبت داشته،وهیچ گونه ظلم وستمی را نسبت به ایشان روا ندارند.

 

4.حق منعم بر متنعم وحق واسطه نعمت.

 

چون تمام نعمتها یی که به مردم میرسد به برکت وجود ایشان است. ولذا به حکم عقل وشرع و وجدان انسان باید ولی نعمت خود را و امام زمان را که واسطه اند را بجا آورد.

 

در زیارت جامعه کبیره آمده که :و اولیاءُ النِعَم .

 

5.حق پدر بر فرزند

 

طبق روایات شیعیان از باقی مانده گل خاندان وحی آفریده شده اند. ودر حکم پدر برای ما می باشند.

 

از امام رضا علیه السلام نقل شده که :الامام الانیسُ الرفیق، والوالدُ الشَفیقُ .

 

و از پیامبر نقل شده که :انا وعلیٌّ ابَوا هذه الامة .من وعلی دو پدر این امت هستم.

 

6.حق سید و مولی بودن بر بندگان

 

ائمة سید ومولی وشیعیان در حکم بتدگان آنها می باشند.(یعنی از آن جهت که شیعیان باید به فرامین ودستورات آنها گوش بدهند واز آنها اطاعت کنند.

 

در زیارت جامعه کبیره : والسادة الوُلاة. مانند آیه "النبی اولی بالمومنین من انفسهم.... "

در روایتی که از حسین بن علی علیه السلام  نقل شده که رسول خدا به حضرت علی علیه السلام فرمودند:که مضمون روایت اینست که سائر ائمه نیز مثل پیامبر (ص) اولی هستند بر مومنان نسبت به خودشان.

 

7.حق عالم بر متعلم

چرا که ائمه راسخون در علم هستند وعلوم حقیقی از جانب آنان به دیگران میرسد.

 

ومثل آیه(فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون ).

 

8.حق امام بر رعیت

  • ابوالفضل زارعی‌محمودآبادی
  • ۰
  • ۰

از امام صادق علیه السلام نقل شده که:انسان به قلبش نگاه کند اگر اهل طاعت وکارهای خوب رادوست می دارد. واهل معصیت را بد می دارد.

 

در این شخص خیر است.(وقلب او سالم است واز مسیر حق منحرف نشده است).و اگر فرد اهل طاعت را بد می دارد واز اهل معصیت خوشش میآید

 

در این فرد خیری نیست.(قلب او دگرگون شده وفرد نیاز به توبه وترک گناه دارد ).وحضرت در آخر روایت فرمودند : والمرء مع مَن أحبّ .

 

یعنی معیار خوب بودن ویا بد فرد از این راه شناخته می شود که این فرد در قلب خودش چه کسانی را دوست می دارد.

  • ابوالفضل زارعی‌محمودآبادی
  • ۰
  • ۰

در مورد آیه : "حبَّبَ إلیکُمُ الایمانَ وزیّنَهُ فی قلوبکم وَکَرَّهَ إلیکُمُ الکفرَ و الفُسُوقَ والعصیان...."آیه 7 سوره حجرات.

 

از امام صادق علیه السلام نقل شده که مراد از ایمان در این آیه  حضرت علی علیه السلام است.( وکره الیکم الکفر و الفسوق والعصیان ،الاول والثانی والثالث ).

  • ابوالفضل زارعی‌محمودآبادی
  • ۰
  • ۰

منطقه حوأب آبگیری بود در نزدیک بصرة که سپاهیان جنگ جمل از کنار آن عبور کردند.این آبگیر متعلق بود به حوأب دختر کلب بن وبرة.

 

پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم در یکی از پیشگویی های خود فرموده بودند،روزی را می بینم که سگهای حوأب به یکی از شما زنان واق واق می کند.

حمیرا (عایشه ) مبادا تو باشی.

وقتی عایشه به منطقه حوأب رسید وسگها بر او صدا کردند .اسم آنجا را پرسید وبه او گفتند که اینجا حوأب است.او گفت :مرا بر گردانید.(ردّونی ردّونی )

 

به او گفتند ما از منطقه حوأب گذشتیم.(فقد جزنا ماء الحوئب ).عبدالله بن زبیر 50 را جمع کرد و به آنها پول دادند که قسم بخورند که اینجا حوأب نیست.

 

گقته شده که این اولین شهادت دروغ بود که در اسلام اجراء شد.

 

حضرت علی علیه السلام فرمودند: رسول خدا صلوات الله علیه اصحاب جمل و نهروان را لعنت کرده و فرمودند : زندگانشان در فتنه کشته می شوند. و مردگانشان بر  دین یهود و در آتش دوزخ خواهند بود.

 

عایشه مصداق این آیه دانسته شده :" کالتی نقضت غزلها من بعد قوّة أنکاثاً ". که امام صادق علیه السلام در مورد این آیه شریفه فرمودند : عایشه آن کسی است که رشته های ایمانش را واتابید.

بعد از تمام شدن جنگ وکشته شدن افراد زیادی از دشمن حضرت علی علیه السلام طبق سفارش پیامبر (ص) عایشه رابا  احترام خاصی به مدینه بر پگرداند.

  • ابوالفضل زارعی‌محمودآبادی