راه‌نجات

علم‌حقیقی‌مثل‌آب‌چشمه‌دل‌‌وروح‌انسان‌رازنده‌وشاداب‌میسازد،وراه‌نجات‌انسان‌از‌تاریکی‌جهل‌دست‌یابی‌به‌چشمه‌آب‌حیات‌است.

راه‌نجات

علم‌حقیقی‌مثل‌آب‌چشمه‌دل‌‌وروح‌انسان‌رازنده‌وشاداب‌میسازد،وراه‌نجات‌انسان‌از‌تاریکی‌جهل‌دست‌یابی‌به‌چشمه‌آب‌حیات‌است.

پیام های کوتاه
  • ۰
  • ۰

سمره بن جندب درختی داشت که آن درخت در باغی بود که آن باغ مال مردی از انصار بود. سمره گاه وبی گاه به بهاته سر کشی به درخت وارد آن باغ میشد و از آنجایی که خانواده آن مرد انصاری هم در کنار ان باغ زند گی می کردند سمره بدون صدا زدن وارد باغ میشد ومرد انصاری شکایت خود را به پیامبر خدا بردند، پیامبر (ص) به سمره فرمودند:هر وقت می خواهی وارد باغ شوی خبر بده و صدا بزن،سمره قبول نکرد.پیامبر (ص)در مرحله بعد حاضر شد که آن درخت را از او به قیمت بالایی بخرد  باز سمره قبول نکرد.پیامبر (ص)باز به او پیشنهاد داد که حاضر است این درخت را از او بخرد ودر قبال آن درختی در بهشت به او بدهد. باز سمره قبول نکرد.در مرحله آخر پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم به آن مرد انصاری فرمودند:اذهب فاقلعها و ارم بها الیه لاضرر ولاضرار .یعنی :برو وآن درخت را بکن وپیش روی او بینداز چرا که در اسلام حکم ضرری وجود ندارد.

 

سمره بن جندب:

 

او جزء صحابه پیامبر است که در برخی از جنگها هم مثل احد شرکت داشته است. ولکن بعدا منحرف شده وجنایات زیادی را مرتکب شده است.ولی روایات او از رسول خدا مورد وثوق اهل سنت می باشد او از کسانی است که خدمات زیادی به حکومت نامشروع اموی کرده است. و انسانهای زیادی را در دوره زمامداری خود به قتل رسانده  است.ابتداءً معاویه در سال 45 هجری زیاد بن ابیه راحاکم بصره نموده ودر سال 50 هجری زیاد را به والی کوفه انتخاب کرد. وسمره را جانشین او کرد در بصره. سمره در مدت کوتاهی که در بصره حکومت کرد یعنی مدت 6 ماه جنایات فراوانی را انجام داد.گفته شده است او در این مدت حدود 8 هزار نفر را کشته است.

 

جعل حدیث

 

او از کسانی است که جعل حدیث می کرده و با ساختن احادیث ساختگی به مال ومنال دست پیدا کره است.معاویه به او پیشنهاد داد که برای آیه معروف( ومن الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضاة الله...) که در حق حضرت علی علیه السلام نازل شده را با حدیث ساختگی آنرا مخدوش سازد.

برای این کار معاویه به او پیشنهاد 100 هزار درهم داده بود که سمره در خواست می کند که حاضر است در مورد این آیه حدیثی را جعل کند اما با مبلغ 400 هزار درهم  .سرانجام معاویه پیشنهاد او را قبول کرده وسمره به دروغ این حدیث را جعل می کند که پیامبر (ص ) گقته که این آیه در حق ابن ملجم مرادی نازل شده است.

 

سر انجام

 

سمره بعد از عزل از امارت بصره در سال 54 به کوفه رفته ودر همان جا مرده است.وگفته شده او در اواخر عمر دچار لرز وسرمای شدیدی می شد .و اورا در کنار آتش می گذاشتند ولی با زفایده نداشت.وباز گفته شده که برای سرمای او دیگی از آب جوش را در بالای سر او قرار میدادندتا او داغ شود اما یک روز به درون آن آب داغ افتاد ومرد.

 

دختر او

 

ام ثابت ،دختر سمره بن جندب همسر مختار بن ابی عبیده ثقفی است.

 

لعن او

 

شیخ طوسی روایتی را در کتاب تهذیب نقل کرده که امام باقر علیه السلام سمره را لعنت کرده است.

  • ۹۹/۱۲/۲۳
  • ابوالفضل زارعی‌محمودآبادی

ضرر.سمره بصره.انصاری.اموی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی